Enkelklachten

Het enkelgewricht vormt de verbinding tussen de voet en het onderbeen. Om het gewricht heen zitten banden en een kapsel. Deze zorgen voor stevigheid en geleiden de bewegingen in het gewricht.
Bij een verstuiking van de enkel is de buitenste enkelband beschadigd. Deze loopt van boven naar beneden, en verbindt het onderste deel van het scheenbeen (de grote knobbel aan de zijkant van uw enkel) met de zijkant van de voet.
Bij een verstuiking rekken de enkelbanden op of scheuren De bloedvaatjes die hier zitten scheuren ook. Dit zorgt voor een flinke zwelling van de enkel. Een verstuikte enkel doet in het begin vaak zo zeer dat je er niet op kunt lopen. Dit is normaal en heeft als functie dat de enkel genoeg rust krijgt om te herstellen.

Herstel
Een enkelverstuiking herstelt over het algemeen vanzelf, als de enkelbanden echt gescheurd zijn wordt er op de eerste hulp van het ziekenhuis een gipsverband aangelegd. De enkel wordt in een zodanige stand gegipst dat de gescheurde banden weer dicht bij elkaar komen. Als het gips er na ongeveer drie weken af gaat is de enkel nog wel gevoelig. Het is noodzakelijk dat tijdens het sporten of een andere hoge inspanning de enkel wordt ondersteund door bijvoorbeeld tape of een enkelbandage. De enkel is zeker de eerste maand nog zeer onstabiel. Dit komt doordat de enkelbanden opgerekt zijn en je niet helemaal goed meer aanvoelt hoe de enkel in de ruimte staat. De kans dat je er de eerste weken door heen zal gaan is groot. Dit is niet alleen zeer pijnlijk maar vertraagt ook het herstelproces.

Wat kan je er zelf aan doen
Koel de enkel direct na het verstuiken minstens 30 minuten met m.b.v een ijspakking en leg je enkel iets verhoogd neer. Dit vermindert de zwelling en de pijn. Zorg voor voldoende rust zeker de eerste 2 a 3 weken. Ga langzamerhand steeds meer lopen maar let er op dat je niet te veel door de pijngrens gaat. Het is wel belangrijk dat de enkel na de rust fase van 2 a 3 weken weer belast wordt. Deze belasting zorgt er voor dat het nieuwe weefsel van de banden in de juiste richting komt te liggen. De nieuwe vezels van de banden moeten in de richting van de trekkracht gaan liggen. Op die manier worden de banden het sterkst. Ook na verloop van tijd kan de enkel nog wel eens wat dik worden of warm aanvoelen: dit is een teken dat u net iets teveel heeft gedaan. Koel de enkel de eerste 2 a 3 weken dagelijks, het liefst aan het eind van de dag. Hierdoor zal de pijn verminderen.
Als de enkel na 3 weken nog steeds dik is, is het raadzaam om weer een arts op te zoeken.


Massage
Als het natuurlijke herstelproces niet voldoende is voor een volledig herstel (bijvoorbeeld er is na 2 a 3 weken nog steeds sprake van een flinke zwelling of de enkel is na 5 weken nog steeds zeer gevoelig en instabiel) kan massage en oefeningen bijdragen aan herstel. De behandeling zal zich dan richten op het verminderen van de zwelling d.m.v koudetherapie en bewegingstherapie. Als de banden verzwakt blijven worden er oefeningen gedaan voor het versterken van de spieren en de banden rond het gewricht.

Oefeningen
Om de enkel langzaam te oefenen naar een stabiel gewricht, zijn de volgende oefeningen aan te raden:
1. terwijl u in een stoel zit, laat u uw voet afhangen en maakt langzame bewegingen met de voet, van boven naar beneden, van buiten naar binnen. Dit is een goede eerste oefening om mee te beginnen, teneinde het gewricht met de volgende oefeningen weer op sterkte te brengen.
2. bij de tweede oefening gaat u met uw voorvoet op een kleine verhoging staan, bijvoorbeeld de onderste traptrede of een dik telefoonboek. Nu laat u langzaam uw hiel enkele centimeters naar beneden zakken, waarna u de hiel weer opheft. Deze oefening moet u voorzichtig doen. Zorg er wel voor dat uw enkel hierbij extra steun heeft, zoals een brace of tape.
3. wanneer uw enkel al wat verder genezen is, kunt u door afwisselend op uw tenen en op uw hielen te lopen, het gewricht nog verder versterken.

Doe deze oefeningen in een opbouwende wijze, enkele malen per dag. Het is belangrijk dat u geduld hebt met de progressie: wanneer de enkel bij deze oefeningen pijn doet, zult u moeten stoppen. Waarschijnlijk bent u dan te ongeduldig geweest!

 

Achillespeesblessures

 

Deze pagina is het laatst bijgewerkt op 11-12-2013